onsdag 2 december 2009

Flygläsning...

Att vara extremt restrött redan i Amsterdam när man ska flyga Sthlm-Mel kanske inte är de allra bästa förutsättningarna när man ska köpa sig lite reselitteratur. Eftersom jag såg min chans att läsa något annat än bara mina kursböcker, grabbade jag tag i Obamas Dreams from My Father. Trodde jag. Väl på planet upptäckte jag att jag istället köpt en Grisham-thriller, The Associate. Tänk att man kan vara så fruktansvärt borta i skallen när man ändå lyckats: krångla till sig alldeles för mycket bagage och handbagage utan att betala övervikt, visa pass och rätt boarding card i säkerhetskontrollen, överleva 12 timmars försening, hitta en bokaffär i tax free djungeln, ta tag i en bok, lägga upp den på disken, tjafsa med kassörskan om det idiotiska i att de inte säljer tuggummi på Schiphol, leta upp kreditkortet, säga ja tack till en påse, betala (komma ihåg rätt pin), få med mig påsen, gå ut ur bokaffären, ta mig igenom ytterligare en säkerhetskontroll och slutligen hitta rätt gate och komma på planet.


Det var uppriktigt sagt av ren förvåning som jag började läsa boken. Hur den var? Helt ok, äkta klichéartad spänning. Och eftersom det smickrar min cynism med lite halvsmarta konspirationsteorier (som väl inte riktigt höll hela vägen) så funkade boken. Vad som däremot störde livet ur mig var hur Grisham kunde låta boken på ett ganska centralt plan kretsa kring en påstådd våldtäkt och inte ta upp skuldfrågan eller den våldtagna flickans perspektiv alls. Var det för att han ville att den annars sympatiske unge hjältejuristen skulle ha en kallsinnigt beräknande sida och på så sätt skapa nyanser till hur hjältar brukar vara? I så fall framkom det extremt dåligt. Nästan pinsam beskrivning av en cover up. Det var ju en flicka med dålig karaktär, killarna (de var flera som deltog i våldtäkten) hade ju karriärer, någon skulle få barn och ojojoj, det här förstörde deras liv! Stackars dom! Men om man kisar förbi den fruktansvärt dåliga komplotten kring våldtäkten, så visst funkar boken som flygplansläsning. Höll mig uppe hela vägen hem till Melbourne. Tack för den jet-laggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar